flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Про практику застосування законодавства щодо строків звернення до суду у справах, пов'язаних із соціальними виплатами

Головам місцевих загальних судів як адміністративних судів Житомирського апеляційного адміністративного округу

Інформаційний лист "Про практику застосування законодавства щодо строків звернення до суду у справах, пов'язаних із соціальними виплатами"

До Житомирського апеляційного адміністративного суду надійшов лист Овруцького районного суду Житомирської області про методичні роз'яснення проблемних питань, що виникають у зв'язку із розглядом справ, пов'язаних з соціальними виплатами.

Вивчивши наведені приклади та практику застосування законодавства, що регулює порядок застосування строків звернення до суду у адміністративному процесі, апеляційний адміністративний суд вважає за необхідне ознайомити суддів апеляційного округу з вказаним листом і звертає увагу на таке.

На сьогодні судова практика свідчить про неоднозначність підходів до застосування судами законодавства щодо строків звернення до суду.

Відповідно до статті 99 КАС України, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи (ч. 2 ст.99 КАС України) встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Саме визначена судом дата дізнання особою про порушення своїх прав, і є відправною точкою у вирішенні питання про дотримання строку звернення до суду.

Як видно з наведених у листі прикладів, проблема виникає саме при визначенні початку перебігу строку у згаданій категорії справ, з огляду на те, що спірні суми є, як правило, регулярними платежами.

Думається, що неможливим є визначення єдиної правової позиції у тому, чи іншому випадку, оскільки причини порушення прав громадян у результаті порушення термінів виплат та тривалість такого порушення у різних справах є різними.

Тому, позиції, запропоновані у листі Овруцького суду з приведенням конкретних прикладів, у світлі чинного законодавства є слушними, але мають застосовуватись лише з урахуванням обставин у кожному конкретному випадку, з наведенням відповідних доказів та обґрунтуванням висновків.

Відтак, оскільки законодавець, обов'язок перевірки дотримання строку звернення до суду покладає на суд першої інстанції при відкритті провадження у справі, то саме суд першої інстанції повинен з'ясувати початок перебігу строку з витребуванням відповідних доказів щодо соціальних виплат та порушення прав особи, з огляду на несвоєчасність виплати.

 

Голова Житомирського апеляційного

адміністративного суду                                                       Катерина Франовська

 

10.06.2011 року