flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану роботи апеляційного адміністративного суду зі зверненнями громадян у 2011 році

 

Реалізуючи положення Закону України "Про звернення громадян", Указу Президента України "Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування" від 07.02.2008р. №109/2008, Житомирським апеляційним адміністративним судом (далі – ЖААС) відповідно до розробленого Положення про організацію роботи за зверненнями громадян і обліку звернень в ЖААС приймаються на облік та розглядаються звернення громадян (заяви, скарги, пропозиції).

До суду у 2011 році надійшло 569 звернень громадян, з них: 563 заяви (клопотання), 6 скарг. Причому, у другому півріччі 2011 року потік звернень збільшився на 34 %, що зумовлено надходженням до суду для перегляду в апеляційному порядку значної кількості адміністративних справ про соціальні виплати і прагненням громадян, за позовами яких порушені вказані справи, прискорити судовий розгляд та звернути рішення до виконання.

На всі звернення були надані відповіді та роз'яснення.

Обґрунтованими визнано 273 звернення, що становить 48%. Такий значний відсоток обґрунтованих звернень пояснюється тривалістю реєстрації в автоматизованій системі документообігу суду апеляційних скарг, що надійшли впродовж звітного періоду до суду у кількості понад 70 тис. та відсутністю як кадрового ресурсу, так і технічних можливостей для реєстрації.

Із загальної кількості звернень, 98% стосувались справ про соціальні виплати.

Структура звернень за категорією представлена у діаграмі.

 

Серед загального обсягу звернень переважали щодо інформації про розгляд справи - 286 звернень (49,2%), з них від мешканців Рівненської області – 69% (найбільший показник по Кузнєцовському району), Житомирської області – 31%.

Значний відсоток звернень -  262 (45,1%) надійшло щодо порушення строків розгляду справ (про соціальні виплати).

Слід відмітити, що мали місце скарги та заяви про неналежну організацію роботи суду: щодо несвоєчасного повернення справ до відповідного суду - 11 звернень (1,9%), щодо несвоєчасної видачі копій процесуальних документів – 16 (2,8%), 5 скарг на дії працівників апарату суду щодо несвоєчасної реєстрації справ та на процесуальні дії суддів 1 скарга (1%).

Суб'єктами звернень найчастіше виступали фізичні особи по справах, пов’язаних із соціальними виплатами, зокрема частка таких звернень становить 91 % (587). Крім того, із Вищого адміністративного суду України за належністю для розгляду надійшло 4 звернення громадян, від інших адресатів (Вища кваліфікаційна комісія суддів України, Адміністрація Президента України, Апеляційний суд Житомирської області, органи прокуратури тощо) - 57 звернень (9%).

У 2011 році до суду надійшло 13 повторних звернень, з яких 5 - щодо інформації про розгляд справ, 6 - щодо прискорення розгляду справ, 2 - щодо несвоєчасного надсилання копій судових рішень.

Як правило, причиною повторних звернень було відсутність у відповіді вичерпної інформації щодо руху або строків апеляційного перегляду справи, причин, з яких ці строки не дотримуються судом.

Для прикладу, 23.06.2011 року надійшло звернення громадянки Пресс Н.Ш. щодо порушення строків апеляційного розгляду справи №2а-83/11. На вказане звернення 25.06.2011 року апеляційним адміністративним судом було надано відповідь, що апеляційне провадження у даній справі відкрито 31.05.2011 року та її призначено до розгляду на 28.09.2011 року.

 На повторне звернення цієї громадянки щодо недотримання строків апеляційного розгляду, передбачених ст.195-1 КАС України, їй було додатково повідомлено про об’єктивні причини порушення цих строків.

Іншим прикладом є звернення громадянина Янковця М.І. від 01.07.2011 року про наявність у суді його апеляційної скарги разом зі справою, направлених через суд першої інстанції. На зазначене звернення було надано відповідь від 06.07.2011 року, що справа №2а-1470/11 станом на 05.07.2011 року не зареєстрована в комп'ютерній базі ЖААС.

У повторному зверненні від 23.07.2011 року гр.Янковець М.І. просив надати більш повну інформацію щодо надходження справи.

Відповідаючи на повторне звернення, судом  27.07.2011 року було повідомлено заявника, що справа №2а-1470/11 надійшла до апеляційного адміністративного суду 20.05.2011 року і буде зареєстрована в порядку черговості за датою надходження.

Таким чином, очевидно, що повторні звернення зумовлені неповними відповідями на порушені питання.

На усі звернення, що надійшли протягом звітного періоду, надано відповіді із дотриманням строку, передбаченого ст.20 Закону України "Про звернення громадян" (з них 97% у строк до 5 днів). Станом на 31.12.2011 року відсутні нерозглянуті звернення.

Проаналізувавши причини звернень громадян, слід відмітити, що однією із основних причин була відсутність протягом тривалого часу інформації про рух справ після прийняття рішень судами першої інстанції, що пояснюється неможливістю своєчасно здійснити реєстрацію усіх справ у системі "Документообіг адміністративних судів" (наприкінці листопада залишок незареєстрованих справ становив понад 17 тис.) Проте, вжитими в жовтні-грудні 2011 року організаційними та практичними заходами, вдалось повністю ліквідувати цей залишок та зареєструвати усі справи, що надішли до апеляційного адміністративного суду.

Ряд звернень, що надійшли до суду, були викликані помилками, які допускались суддями та працівниками апаратів Львівського апеляційного адміністративного суду та Київського апеляційного адміністративного суду, які у зв’язку із початком процесуальної діяльності Житомирського апеляційного адміністративного суду повідомили численних громадян, справи яких перебували в провадженні цих судів, про надіслання справ до ЖААС.

Проте, у зв’язку із роз’ясненням цього питання ВАСУ, справи, відповідно до вимог закону, залишились для перегляду у вказаних судах, але на Житомирський апеляційний адміністративний суд обрушився потік звернень громадян, яким було повідомлено про надіслання справ.

Наприклад, громадянин Шатілло О.В. (м.Рівне) тричі змушений був звертатись з приводу руху його справи, додаючи відповіді Львівського апеляційного адміністративного суду про направлення справи до ЖААС. У відповідях йому роз’яснювалось, що повноваженнями на розгляд апеляційної скарги на постанови судів І інстанції до 19.01.2011 року (дата початку процесуальної діяльності суду) ЖААС не наділений і справа до даного суду не надходила.

Причиною звернень також були випадки несвоєчасного направлення особам, що беруть участь у справі, копій процесуальних документів. Так, за зверненням громадянина Тороша В.С. щодо неодержання копій процесуальних документів, судом було проведено перевірку, в ході якої з'ясувалось, що процесуальні документи були надіслані на адресу заявника, проте повернуті з відміткою відділення поштового зв’язку "за спливом терміну зберігання" та приєднані до матеріалів справи.

Крім того, в ході роботи зі зверненнями було виявлено і недоліки у роботі судів апеляційного округу, зокрема щодо несвоєчасного надсилання справ з апеляційними скаргами до апеляційного адміністративного суду.

Таким прикладом є звернення громадянки Ходаківської М.В., яка після отримання повідомлення з місцевого суду про направлення справи на апеляційний розгляд звернулась за інформацією про рух справи до апеляційного суду. В процесі розгляду заяви з'ясувалось, що справа до апеляційного адміністративного суду не надходила. Більше того, в результаті подальших перевірок було встановлено, що ряд місцевих судів апеляційного округу не виконують вимоги закону і затримують направлення справ до ЖААС на 2-3 місяці.

Це стало підставою для звернення голови ЖААС з відповідним листом до місцевих судів, у якому вказано на необхідність належного контролю за роботою апаратів судів першої інстанції на зазначеній ділянці.

Внаслідок прийнятих мір, організація роботи на цій ділянці поліпшилась.

Мали місце і скарги на дії працівників апеляційного адміністративного суду, у зв'язку із затримкою реєстрації справ (звернення Варивади В.Г. від 26.09.2011 року).

Прийом громадян здійснюється відповідно до Положення про організацію прийому громадян у ЖААС з урахуванням Рекомендацій по веденню прийому осіб, які схильні до створення конфліктних ситуацій.

Прийом громадян ведеться впродовж тижня головою суду, заступником голови суду, керівником апарату, заступником керівника апарату відповідно до затвердженого графіку, який розміщено у вестибюлі та веб-сайті суду.

Відомості про громадян, їх звернення та заходи, які вжиті для вирішення звернень фіксуються у журналі обліку особистого прийому громадян, який ведеться особою, яка здійснює прийом.

Зокрема, головою суду впродовж звітного періоду проведено 31 особистий прийом громадян. Предметом звернення були питання:

- щодо прискорення  апеляційного перегляду судового рішення – 12;

- щодо інформації про рух справи – 3;

- щодо виправлення описки в судовому рішенні – 3;

- щодо видачі копій процесуальних документів – 3;

- щодо роз’яснення судового рішення та порядку його оскарження – 6;

- щодо проходження стажування у суді – 3.

На усі звернення, що надійшли під час здійснення прийому, надано відповіді в усній або письмовій формі.

Крім письмових звернень, до суду щоденно надходить близько 20-30 звернень громадян в телефонному режимі. Вони стосуються інформації щодо руху справ і відповіді на них оперативно надають відповідальні працівники загального відділу.

Діловодство за зверненнями громадян у суді ведеться окремо від інших видів діловодства шляхом автоматизованої реєстрації, зокрема усі звернення, що надходять до суду, приймаються та реєструються у системі "Документообіг адміністративних судів" окремими документами в залежності від їх змісту (заяви, клопотання, пропозиції, скарги). Після реєстрації звернення передаються для накладення резолюції керівництву суду, а потім - безпосередньому виконавцю.

Відповідь на звернення створюється також в системі "ДАС" окремим документом "Відповідь на звернення".

Усі матеріали, що стосуються роботи зі зверненнями громадян та організацій, сформовані у номенклатурній справі, яка зберігається у загальному відділі.

Статистично-аналітичним відділом двічі на рік: за перше та друге півріччя здійснюється узагальнення та аналіз звернень з метою своєчасного виявлення причин, що призводять до порушення прав та інтересів громадян, про що складається аналітична довідка, яка розміщується на веб-сайті суду. Крім того, в міру потреби складаються аналітичні довідки поточного характеру.

Голова суду особисто відповідає за стан діловодства за зверненнями громадян.

Враховуючи, що основними причинами звернень громадян у 2011 році були відсутність інформації про рух справ та порушення строків апеляційного перегляду, апеляційним адміністративним судом для зменшення кількості звернень в подальшому, вжито організаційні та практичні заходи, зокрема на кінець звітного періоду повністю ліквідовано залишок незареєстрованих у АСД суду справ; забезпечено доступ громадян до інформації про діяльність суду (графіки прийому громадян, графіки розгляду справ, зразки процесуальних документів) через веб-сайт суду.

У подальшому планується відкриття власного веб-сайту суду, що дозволить забезпечити функціонування рубрики "запитання-відповідь" для інтерактивного спілкування з громадянами з питань роботи суду.

 

Статистично-аналітичний відділ