flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення роботи апеляційного адміністративного суду зі зверненнями громадян у І півріччі 2012 року

Узагальнення роботи апеляційного адміністративного суду зі зверненнями громадян  у І півріччі 2012 року
 
Реалізуючи положення Закону України "Про звернення громадян", Указу Президента України "Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування" від 07.02.2008р. №109/2008, Житомирським апеляційним адміністративним судом (далі – ЖААС) відповідно до розробленого Положенняпро організацію роботи за зверненнями громадян і обліку звернень в ЖААС приймаються на облік та розглядаються звернення громадян (заяви, скарги, пропозиції).
До суду у І півріччі 2012 року надійшло 71 звернення громадян, з них: 65 заяв (клопотань), 5 скарг, 1 пропозиція. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року потік звернень зменшився на 43% (164), що зумовлено своєчасним одержанням громадянами інформації про хід апеляційного перегляду справ, пов’язаних із соціальними виплатами, що стало можливим після реєстрації у системі "Діловодство спеціалізованого суду" усіх справ, що надійшли до апеляційного адміністративного суду.
На всі звернення були надані відповіді та роз'яснення. Так, за результатами розгляду звернень 45 звернень вирішено позитивно, по 2 зверненням відмовлено у задоволенні, за 16 зверненнями дано роз'яснення, 1 звернення переслане за належністю відповідно до статті 7 Закон України " Про звернення громадян".
Обґрунтованими визнано 45 звернень, що становить 63%. Такий значний відсоток обґрунтованих звернень пояснюється тривалістю апеляційного перегляду справ, пов’язаних із соціальними виплатами, що зумовлено відсутністю як кадрового ресурсу, так і технічних можливостей для своєчасного розгляду справ, яких у провадженні суду перебуває понад 30 тис.
При цьому, середньомісячне навантаження постановлених судових рішень на одного суддю протягом січня-травня постійно зростає і у травні становило 589 судових рішень (на початок січня цей показник становив 362). Наразі судом вживаються усі можливі організаційні заходи для покращення ситуації з дотримання строків розгляду апеляційних скарг.
Структура звернень, що надійшли у звітному періоді, за предметом виглядає наступним чином:
- щодо інформації про рух справи та результати апеляційного перегляду – 50 звернення;
- щодо порушення строків апеляційного розгляду справи – 6;
- щодо виконання судового рішення органами ДВС - 2
- щодо прискорення розгляду справи – 2;
- щодо видачі процесуальних документів – 2;
- щодо повернення справи до суду першої інстанції – 1;
 
- скарги на дії працівників суду та суддів – 2;
- з інших питань – 6 (діаграма).  
Із загальної кількості звернень, 88% стосувались справ про соціальні виплати, 7% - справ, пов’язаних із земельними відносинами, 5% - інших справ.
Суб'єктами звернень найчастіше виступали фізичні особи по справах, пов’язаних із соціальними виплатами, зокрема частка таких звернень становить 91 % (587). При цьому, 29 звернень надійшло від осіб зі статусом "дитина війни", 20 - від осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, 10 – пенсіонерів, 6 – представників у справі в інтересах громадян, 2 – інвалідів війни, 4 – від інших категорій громадян.
У звітному періоді переважали звернення громадян Житомирської області, частка яких склала 62%, тоді як громадян Рівненської області – 38%.
Переважно звернення громадян надходили поштою, зокрема кількість таких звернень становить 63. Крім того, 7 звернень надійшло через органи влади, в тому числі з Адміністрації Президента України – 2 звернення, 3 - через судові органи, 1 – від народного депутата України, 1 – з Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
У І півріччі 2012 року до суду надійшло 2 повторних звернення щодо результатів апеляційного розгляду. Зокрема, у зверненні Помикалової Г.А. від 14.06.2012 р., вона, посилаючись на неодержання відповіді на своє звернення від 02.04.2012р., повторно просила надати інформацію щодо результатів апеляційного розгляду. В ході перевірки було з’ясовано, що відповідь на звернення від 02.04.2012р. була своєчасно надана. Іншим повторним було звернення Войцехівської Т.Д. від 24.02.2012р.
Мали місце дуплетні звернення, тобто звернення одного і того ж громадянина (громадян) з одного і того самого питання, надіслані різним адресатам та направлені ними за належністю на розгляд (наприклад, звернення Мартиненка С.М. від 29.02.2012 р. щодо порушення строків розгляду справи апеляційним судом).
На усі звернення, що надійшли протягом звітного періоду, надано відповіді із дотриманням строку, передбаченого ст.20 Закону України "Про звернення громадян" (з них 97% у строк до 5 днів). Станом на 30.06.2012 року відсутні нерозглянуті звернення.
Проаналізувавши причини звернень громадян, слід відмітити, що однією із основних причин була відсутність протягом тривалого часу інформації про результати апеляційного перегляду справ після надходження справ до апеляційного адміністративного суду, що пояснюється неможливістю своєчасно розглянути усі справи, що надійшли до суду (наразі на розгляді перебуває понад 30 тис. справ). Проте, як зазначалось вище, вживаються усі  організаційні та практичні заходи для збільшення кількості розглянутих справ.
Велике навантаження та неповністю заповнений штат суду стали основними причинами порушення строків апеляційного розгляду, чим було викликано ряд звернень (звернення Бондарчука І.А. від 05.01.2012р.).
Низка звернень, що надійшли до суду, були викликані невиконанням органами державної виконавчої служби судових рішень у справах про соціальні виплати. Зокрема, заявники просили роз’яснити порядок виконання судових рішень, причини з яких ці рішення не виконуються та порядок оскарження бездіяльності органів ДВС (наприклад, звернення Харитич Г.Г. від 12.01.2012р., Гаєвої А.В. від 22.05.2012р.).
Причиною звернень також були випадки несвоєчасного повернення справ після їх апеляційного розгляду (звернення Герасимчука В.А. від 08.06.2012р.).
Мали місце і скарги на дії працівників апеляційного адміністративного суду, наприклад, у зв'язку із неналежною організацією роботи секретаря судового засідання із сторонами судового процесу(звернення Марчук М.О. від 21.02.2012 року). Зокрема, у зверненні громадянин скаржився на некоректну поведінку секретаря судового засідання щодо ведення розмов зі сторонами не в окремому кабінеті, а у коридорі. За результатами перевірки такий факт підтвердився, у зв’язку з чим відповідний працівник суду отримав зауваження. Крім того, було роз’яснено, що наразі відсутня можливість щодо забезпечення окремим приміщенням для підготовки сторін до судового розгляду чи спілкування з секретарем судового засідання. 
 
Прийом громадян здійснюється відповідно до Положення про організацію прийому громадян у ЖААС з урахуванням Рекомендацій по веденню прийому осіб, які схильні до створення конфліктних ситуацій.
Прийом громадян ведеться впродовж тижня головою суду, заступником голови суду, керівником апарату, заступником керівника апарату відповідно до затвердженого графіку, який розміщено у вестибюлі та веб-сайті суду.
Відомості про громадян, їх звернення та заходи, які вжиті для вирішення звернень фіксуються у журналі обліку особистого прийому громадян, який ведеться особою, яка здійснює прийом.
Зокрема, головою суду впродовж звітного періоду проведено 41 особистий прийом громадян. Предметом звернень були питання щодо:
- прискорення апеляційного перегляду судового рішення – 15;
- оскарження дій органів ДВС щодо невиконання судових рішень – 7;
- виправлення описки в судовому рішенні – 3;
- видачі копій процесуальних документів – 5;
- незгоди із судовим рішенням – 3;
- несвоєчасного повернення справи після апеляційного перегляду – 3;
- інших питань – 5.
На усі звернення, що надійшли під час здійснення прийому, надано відповіді в усній або письмовій формі.
Крім письмових звернень, до суду щоденно надходить близько 20-30 звернень громадян в телефонному режимі. Вони стосуються інформації щодо руху справ і відповіді на них оперативно надають відповідальні працівники загального відділу.
Діловодство за зверненнями громадян у суді ведеться окремо від інших видів діловодства шляхом автоматизованої реєстрації, зокрема усі звернення, що надходять до суду, приймаються та реєструються у системі "Документообіг адміністративних судів" окремими документами в залежності від їх змісту (заяви, клопотання, пропозиції, скарги). Після реєстрації звернення передаються для накладення резолюції керівництву суду, а потім - безпосередньому виконавцю.
Відповідь на звернення створюється також в системі "ДАС" окремим документом "Відповідь на звернення".
Усі матеріали, що стосуються роботи зі зверненнями громадян та організацій, сформовані у номенклатурній справі, яка зберігається у загальному відділі.
Статистично-аналітичним відділом двічі на рік: за перше та друге півріччя здійснюється узагальнення та аналіз звернень з метою своєчасного виявлення причин, що призводять до порушення прав та інтересів громадян, про що складається аналітична довідка, яка розміщується на веб-сайті суду. Крім того, в міру потреби складаються аналітичні довідки поточного характеру.
Голова суду особисто відповідає за стан діловодства за зверненнями громадян.
Враховуючи, що основними причинами звернень громадян у І півріччі 2012 року були відсутність інформації про результати апеляційного розгляду справ та порушення строків апеляційного перегляду, апеляційним адміністративним судом для зменшення кількості звернень в подальшому, вжито організаційні та практичні заходи, зокрема на кінець звітного періоду майже у 1,5 рази збільшено кількість розглянутих скарг; забезпечено доступ громадян до інформації про діяльність суду (графіки прийому громадян, графіки розгляду справ, зразки процесуальних документів) через офіційний та власний веб-сайти суду.
Наразі ведуться роботи щодо наповнення власного веб-сайту суду та впровадження рубрики "запитання-відповідь" для інтерактивного спілкування з громадянами з питань роботи суду.
Статистично-аналітичний відділ