flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану роботи Житомирського апеляційного адміністративного суду із зверненнями громадян за I півріччя 2015 року

Право громадян на звернення є важливим конституційно-правовим засобом захисту та однією із організаційно-правових гарантій дотримання прав і свобод громадян. Задоволення справедливих вимог громадян є одним із найважливіших напрямів стабілізації розвитку громадянського суспільства.

Протягом першого півріччя 2015 року Житомирським апеляційним адміністративним судом (далі – суд) здійснювались заходи щодо забезпечення вимог Закону України "Про звернення громадян",  виконання Указу Президента України від 07.02.2008р. № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» з дотриманням Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах в установах та організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації та відповідно до  Положення про організацію роботи за зверненнями громадян в Житомирському апеляційному адміністративному суді.

При проведенні узагальнення вивчені письмові заяви, скарги громадян, які надійшли до суду протягом першого півріччя 2015 року, та відповідні журнали реєстрації.

 Облік звернень громадян ведеться в журналі реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян та в алфавітному покажчику. Крім того, до автоматизованої системи документообігу суду (КП «ДСС») також вносяться первинні облікові відомості, що стосуються звернень громадян.

Відповідно до статей 1, 3 Закону України “Про звернення громадян” громадяни України мають право на звернення до суду із пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями) та скаргами щодо порушених особистих прав та інтересів.

Так, упродовж першого півріччя 2015 року до суду надійшло 10 письмових звернень громадян, що значно менше, ніж у першому півріччі 2014 році (35). Із 10 звернень надійшло 8 – заяв, клопотань та 2 - скарги.

У цілому, громадяни у своїх заявах та клопотаннях викладали прохання про надання інформації та вирішення питань, що стосуються судового розгляду справ. Зокрема, це були заяви про відстрочення сплати судового збору, про видачу копії фонограми (компакт-диску) звукозапису судового засідання, щодо порушення судом строків розгляду справи; про незабезпечення доступу до участі у судовому процесі, про результати розгляду справи.

У основному такі питання регулюються Кодексом адміністративного судочинства України, Законом України «Про судовий збір» та іншими Законами або нормативно-правовими актами. 

Варто врахувати, що протягом першого півріччя 2015 року надійшла 1 заява про притягнення до відповідальності секретаря судових засідань та помічника судді, за результатами розгляду якої до даних працівників апарату суду за неналежне виконання посадових обов’язків застосовано заходи дисциплінарного впливу та вказано на недопущення недоліків в подальшій роботі.

Повторних заяв, клопотань від громадян, які звертаються до суду декілька разів по одному і тому ж питанню, не надходило.

У двох скаргах громадяни скаржились на те, що розгляд справи відбувся без участі позивача у справі, та на неналежну організацію роботи апарату суду.

Наприклад, за результатами розгляду звернення представника у справі - Боюки В.В. щодо неналежної організації роботи суду встановлено ряд недоліків у організації роботи апарату суду (прийняття секретарем судового засідання усних клопотань, неузгодженість у часі призначення до розгляду справ за участю одних і тих же осіб, формування судових справ). У зв’язку з цим, вжито відповідні заходи щодо запобігання таких порушень у майбутньому.

Усі письмові звернення громадян розглянуто та надано відповіді у встановлені законодавством строки (у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребували додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання).

Звернень громадян у вигляді пропозицій (зауважень), з висловленням порад, рекомендацій щодо діяльності суду, протягом першого півріччя 2015 року не надходило.

Кількість надходження заяв, скарг наведено у діаграмі.

 

 

 

Усі звернення надходили до суду безпосередньо поштовою кореспонденцією.

З 10 звернень -  9 індивідуальні, 1 колективне.

Найбільш поширеною причиною звернень громадян є правова необізнаність.

Іншою причиною, що призводить до надходження звернень, була відсутність у громадян інформації про рух справ та результатів апеляційного перегляду судових рішень.

Як зазначалось, у І півріччі 2015 року до суду надійшло на 30% звернень громадян менше, ніж за аналогічний період попереднього року.

Насамперед, це пов’язано із тим, що у суді за допомогою засобів телефонного зв’язку здійснюється надання учасникам судового процесу відомостей про адміністративні справи, зокрема, інформації щодо дати надходження судової справи до суду, єдиного унікального номера судової справи, номера провадження, прізвища учасників процесу, дати та часу призначення судової справи до розгляду, місця проведення судового засідання, а також інформації про надходження апеляційних чи касаційних скарг, заяв про перегляд судових рішень Верховним Судом України та їх розгляду.

Для прикладу: щоденно на постійнодіючі прямі телефонні лінії надходить близько 34 звернень громадян. Здебільшого вони стосуються інформації щодо руху справ, відповіді на них оперативно надають відповідальні працівники загального відділу.

Зменшенню кількості надходження звернень громадян послугувало також і розміщення на офіційних веб-сайтах суду (http://zaas.gov.ua/, http://apladm.zt.court.gov.ua) інформації про:

- автопризначені справи, що надійшли до суду вперше;

- призначені до розгляду справи за апеляційними скаргами;

- результати апеляційного перегляду судових рішень.

Крім того, зменшення кількості звернень пояснюється зменшенням надходження до суду для перегляду в апеляційному порядку адміністративних справ, пов’язаних із соціальними виплатами, адже більша частина звернень стосувалась розгляду саме цієї категорії справ.

До однієї з дієвих форм забезпечення реалізації конституційного права громадян на звернення слід віднести проведення особистого прийому громадян керівництвом суду.

З метою належної організації особистого прийому громадян в суді затверджені графіки прийому громадян головою суду, заступником голови суду, керівником апарату суду. Прийом громадян в суді здійснюється у визначені дні та години. Графік прийому громадян розміщено у приміщенні суду на довідковому стенді, а також на офіційних веб-сайтах суду. 

Упродовж першого півріччя 2015 року керівництвом суду прийнято 4 громадянина, з них: головою суду - 3, заступником голови суду - 1.

У зв’язку з наданням керівництвом суду вичерпних роз’яснень, у ході особистого прийому громадян, письмові звернення до розгляду не подавались.

На всі звернення, що надійшли під час здійснення прийому, надано відповіді в усній формі.

Крім того, головою суду проводився особистий прийом громадян у Рівненській області, на яку поширюється юрисдикція апеляційного адміністративного суду. Така форма роботи зі зверненнями громадян є дієвою і актуальною.

Керівництво суду планує і надалі організовувати виїзні прийоми в апеляційному адміністративному окрузі за місцем проживання громадян, які потребують соціального захисту та підтримки і проживають у віддалених районах, зокрема, у північних районах округу.

Варто зауважити, що для спрощення звернень громадян та юридичних осіб із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються діяльності суду на веб-сайтах суду створено «Інтернет – приймальню голови суду».

Для оптимізації комунікацій у суді функціонує телефон довіри ((0412) 48 16 03), завдяки чому відбувається діалог громадян та юридичних осіб із судом, кожен охочий може висловити свою думку щодо покращення роботи суду. Проте, звернення на «телефон довіри» у першому півріччі 2015р. не надходили.

Підсумовуючи викладене, можна дійти висновку, що робота з розгляду звернень громадян у суді ведеться на належному рівні, головою суду здійснюється постійний контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання відповідей заявникам.

Крім того, керівництвом суду вживаються організаційні заходи для покращення роботи з розгляду звернень громадян, вирішення порушених в них питань та усунення причин їх виникнення.

З метою удосконалення роботи зі звернень громадян необхідно:

- впровадити попередній запис громадян на прийом до голови суду з питань організаційної роботи;

- здійснювати виїзні прийоми громадян;

 

- провести семінарське заняття на тему: «Організація роботи із зверненнями громадян, реєстрація та облік звернень громадян. Специфіка розгляду звернень, скарг громадян у суді. Розмежування звернень (запитів) відповідно до Законів України «Про звернення громадян» та «Про доступ до публічної інформації».