Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
— Основними підставами для звернення до ВРП з повідомленнями про втручання є:
• здійснення фізичного тиску на суддю та його родичів, пошкодження їхнього майна;
• психологічний тиск на суддю шляхом надсилання звернень, скарг, публікацій, поширення недостовірної інформації, образи та погрози в залі суду;
• блокування роботи суду шляхом проведення несанкціонованих протестів, перешкоджання доступу до робочого місця судді, пошкодження майна суду тощо;
• відкриття кримінальних проваджень, проведення слідчих дій, притягнення до адміністративної відповідальності та ін.
Рада лише з часу набрання чинності законом «Про Вищу раду правосуддя», тобто з 5 січня цього року, розпочала розгляд цієї категорії справ. Як відомо, законом передбачено, що ВРП оприлюднюватиме щороку доповідь про стан незалежності суддів в Україні відповідно до п.7 ч.1 ст.73 закону «Про Вищу раду правосуддя». Доповідь включатиме дослідження законодавчих норм, починаючи від конституційних засад, і завершуватиметься аналізом рішень Ради щодо повідомлень суддів про втручання в діяльність.
До роботи постійної комісії ВРП з підготовки щорічної доповіді залучено Верховний Суд, РСУ, Вищу кваліфікаційну комісію суддів, ДСАУ, Національну школу суддів. Указаним органам та установам надіслано звернення з метою визначення кількісного та персонального складу їхніх представників, які братимуть участь у підготовці щорічної доповіді.
Цей важливий документ, над яким Рада почала роботу в співпраці з органами суддівського самоврядування, іншими органами та установами системи правосуддя, громадськими об’єднаннями, дасть можливість побачити реальний стан незалежності суду в країні.
Для нас цей рік дуже важливий, адже ми вперше визначаємо критерії, за допомогою яких можна відмежувати реалізацію фізичними та юридичними особами своїх прав від утручання в діяльність судді.
— Конституційний обов’язок боронити незалежність судової системи згадується ближче до кінця переліку повноважень ВРП. На якому місці за значенням ця функція для вас особисто? Тобто що важливіше: звільнити одного володаря мантії за скаргою громадських активістів, аби потрафити суспільному запиту, чи захистити десятки порядних професіоналів від тиску?
— Ми вважаємо функцію щодо захисту незалежності судової влади однією з ключових у діяльності ВРП. Головне спрямування нашої роботи вбачаємо в комплексному вирішенні проблем захисту незалежності судочинства, підвищення авторитету судової влади та, нарешті, повернення довіри суспільства до неї. У ході конституційної та судової реформ були створені передумови для захисту незалежного статусу суддів. ВРП було визначено як незалежний конституційний орган суддівського врядування, більшість в якому належить суддям, обраним самими суддями. До повноважень цього органу належить здійснення функцій, які становлять основи суддівської незалежності. Адже у світлі ст.48 закону «Про судоустрій і статус суддів» незалежність судді гарантується:
• особливим порядком його призначення, притягнення до відповідальності, звільнення та припинення повноважень;
• недоторканністю та імунітетом;
• забороною втручання у здійснення правосуддя;
• окремим порядком фінансування та організаційного забезпечення діяльності судів, установленим законом;
• функціонуванням органів суддівського врядування та самоврядування;
• визначеними законом засобами забезпечення особистої безпеки судді, членів його сім’ї, майна, а також іншими засобами їх правового захисту;
• правом судді на відставку.
Крім того, гарантіями незалежності судді є відповідальність за неповагу до суду чи судді; незмінюваність судді; порядок здійснення правосуддя, визначений процесуальним законом, таємниця ухвалення судового рішення.
— Якою буде ваша головна порада суддям — читачам «ЗіБ», на котрих спробують чинити тиск?
— Наша порада одна: не мовчіть та не прогинайтеся. Як було проголошено на Генеральній асамблеї Європейської мережі рад юстиції (відбулася в Парижі (Франція) 7—9 червня 2017 року), присвяченій питанням незалежності й підзвітності судової системи та якості правосуддя, ключовими проблемами, з якими стикаються суди європейських країн і України також, є надмірна критика, втручання в діяльність суду з боку представників виконавчої та законодавчої гілок влади, ЗМІ, громадськості, політиків.
Незалежність суддів не є чимось таким, що завойовується раз і назавжди. Її постійно доводиться посилювати та обороняти.
Детальніше – за посиланням
Джерело: за матеріалами газети «Закон і Бізнес» від 14.08 - 31.08.2017