Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
01 лютого 2018 року відбулись загальні збори працівників Житомирського апеляційного адміністративного суду, на яких було підбито підсумки роботи суду за 2017 рік.
У 2017 році Житомирським апеляційним адміністративним судом розглянуто 6459 справ проти 6442 справ у 2016 році. Причому, 4969 справ, або 77% розглянуто по суті. У 2016 році такий показник був на рівні 37%, або 2359 справ.
У звітному 2017 році середня кількість розглянутих справ та матеріалів одним суддею становила 720 справ проти 322 у 2016 році.
Високий показник навантаження у розгляді справ на одного суддю зумовлений неукомплектованістю штату суду. Так, протягом 2015-2017 років з штату вибуло 10 суддів, з них 8 суддів звільнено у відставку, 1 суддя призначений до Верховного Суду, один суддя відрахований із штату у зв’язку із смертю. Лише з квітня 2017 року штат суду скоротився на 5 суддів.
Разом з тим, конкурс на зайняття вакантних посад суддів не оголошувався.
Принагідно слід відмітити, що всього за сім років процесуальної діяльності судом розглянуто 200 900 справ.
Причому, понад 150 тисяч справ, які прийняті судом від Львівського апеляційного адміністративного та Київського апеляційного адміністративного (з метою розвантаження яких і було в 2011 році створено Житомирський апеляційний адміністративний суд ), були розглянуті протягом 2011-2013 років.
Однак, в 2014 - 2015 роках навантаження продовжувало бути високим внаслідок «нової хвилі» надходження нових категорій справ, в тому числі про соціальні виплати (надходження становило понад 11 тис. справ).
У 2016-2017 роках, коли інші адміністративні суди констатували зменшення надходження справ, Житомирський апеляційний адміністративний суд продовжував працювати із збільшенням навантаження. Таке збільшення зумовила велика кількість справ у спорах про перерахунки пенсій різним категоріям громадян. Відтак, незважаючи на зменшення з 2015 року кількості працюючих суддів, кількість справ, розглянутих Житомирським апеляційний адміністративним судом в ці роки була більшою, порівняно з подібними за кількістю суддів та навантаженням судами на півтори - дві тисячі.
Тим не менше, суд справився з навантаженням і виконав поставлені завдання. При цьому, якість судочинства підтримувалась на належному рівні. У порівнянні з попереднім роком відсоток скасованих рішень апеляційного суду зменшився з 4,5 до 1,5. Так, у 2017 році Вищим адміністративним судом України, який здійснював процесуальну діяльність до 15.12.2017, скасовано 93 рішення апеляційного суду, що становить 1,5% від загальної кількості ухвалених рішень (6459) проти 287 рішень у 2016 році, або 4,5%.
Наведені статистичні дані свідчать про те, що Житомирський апеляційний адміністративний суд протягом семи років працює злагоджено і ефективно. Правосуддя здійснюється належним чином. Організація роботи суду знаходиться на хорошому рівні, що відмічено за результатами кількох моніторингів.
Все наведене дає підстави для непогодження з рішенням координаторів судової реформи про повну ліквідацію суду з тих підстав, що «у цьому працює лише 9 суддів і недоцільно витрачати на такий суд кошти державного бюджету» і ось чому.
Так, ліквідація суду зумовить зміну юрисдикції та передачу справ в інші суди, відповідно, на ці суди збільшиться навантаження. Отже, штат цих судів слід доповнити суддями, відповідно до очікуваного навантаження. Враховуючи затверджені Рішенням Ради суддів України від 09 червня 2016 року Рекомендовані показники середніх витрат часу на розгляд справ та коефіцієнтів складності справ за категоріями в апеляційних адміністративних судах, орієнтовна потреба у збільшенні штату суду (суддів) для розгляду справ територіальної юрисдикції ЖААС, становить 21 посаду судді (відповідно, збільшення вимагає і штат працівників апарату суду – близько на 70 одиниць). Безумовно, для роботи суддям та працівникам апарату необхідні додаткові приміщення, оргтехніка, тощо.
В аспекті даного питання цікавим є те, що сума видатків на утримання суду у 2017 році за загальним фондом становила 17 703 000,00 грн., за спеціальним фондом 3 647 800,00 грн., а сума фактично сплаченого за звернення до апеляційного суду судового збору в 2017 року порівняно з попереднім звітним періодом зросла у 2,8 рази та становила 17 992 107,00 грн.
Виникає питання: то чи не є більш оптимальним і економним для держави оголошення конкурсу на зайняття 9 вакантних посад суддів у Житомирському апеляційному адміністративному суді за наявності хорошої матеріально-технічної бази та підготовлених, досвідчених працівників апарату суду? Адже витрати у такому випадку скорочуються втричі?
Про це йшлося у виступах керівника апарату суду К.П. Бузань, начальників відділів. Керівники структурних підрозділів, звітуючи про роботу та відмічаючи досягнення колективу, активну громадську позицію працівників, їх небайдужість та професійність, відзначили, що працівники занепокоєні питанням майбутньої ліквідації суду, адже всі вони добре підготовлені, добросовісні працівники з вищою юридичною освітою, більшість з них працює від дня початку процесуальної діяльності суду і їх неабиякий внесок у роботу установи відзначений і Державною судовою адміністрацією України, і Радою суддів України. Ліквідація суду зумовить звільнення всіх працівників і майбутнє безгрошів’я їх родин.
В роботі зборів працівників апарату суду взяла участь голова суду К.С. Франовська, яка у виступі зазначила, що роль та значення судової гілки влади в України у суворих умовах сьогодення важко переоцінити, оскільки від професіоналізму та неупередженості суддів залежить не тільки стан дотримання законності та правопорядку, але й суспільно-політична ситуація загалом. Нещодавно розпочата реформа національної системи судочинства – це непроста, водночас дуже своєчасна ініціатива. Адже від її успішної реалізації залежить не лише те, яким буде рівень здійснення правосуддя, але й те, як Україну сприйматимуть наші міжнародні партнери. Разом з тим, зауважила голова суду, що судді та працівники Житомирського апеляційного адміністративного суду з честю та гідністю зустрічають виклики сьогодення, докладаючи максимум зусиль для того, щоби судочинство функціонувало у суворій відповідності до букви Закону. Однак, реформа судової системи не повинна ускладнювати життя як людям, так і працівникам судів.