Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
В Україні буде запроваджено єдиний підхід до визначення ставок судового збору у всіх судових юрисдикціях, зокрема, диференціацію ставок судового збору за категоріями платників (фізичні особи, юридичні особи) з перенесенням більшого навантаження на юридичних осіб.
Відповідний Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору” (№2862) повернуто з підписом Президента України 15 липня.Набере чинності документ 1 вересня поточного року.
Метою прийняття зазначеного закону є забезпечення незалежності судової влади шляхом посилення елементу фінансової незалежності через збільшення питомої ваги власних джерел у загальному обсязі фінансових ресурсів, що забезпечують здійснення судочинства.
Пільги
Закон передбачає наступне:
- зменшення кількості категорій судових справ, при розгляді яких судовий збір не сплачується. Тепер судовий збір справлятимуть із заяви про обмеження цивільної дієздатності фізособи, визнання особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, а також заяви про надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності.
- суттєве зменшення кількості платників, що звільняються від сплати судового збору. З переліку пільговиків виключено позивачів у спорах, пов'язаних із дискримінацією, ряд держорганів (Мін’юст, АМКУ, ПФУ), прокуратуру, тощо.
- скасування пільг стосовно сплати судового збору суб'єктами владних повноважень у разі коли судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень.
Ставки
За подання до адміністративного суду:
1) адміністративного позову:
майнового характеру, який подано:
суб’єктом владних повноважень, юридичною особою
1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної заробітної плати
фізичною особою або фізичною особою - підприємцем
1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 5 розмірів мінімальної заробітної плати
немайнового характеру, який подано:
суб’єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем
1 розмір мінімальної заробітної плати
фізичною особою
0,4 розміру мінімальної заробітної плати
2) апеляційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду, заяви про перегляд судового рішення у зв’язку з нововиявленими обставинами
110 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги
3) касаційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до касаційної скарги на рішення суду
120 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви
4) заяви про перегляд судового рішення Верховним Судом України
130 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви та скарги
5) апеляційної і касаційної скарги на ухвалу суду; заяви про приєднання до апеляційної чи касаційної скарги на ухвалу суду
1 розмір мінімальної заробітної плати
6) заяви про забезпечення доказів або позову, заяви про видачу виконавчого документа на підставі рішення іноземного суду, заяви про зміну чи встановлення способу, порядку і строку виконання судового рішення
0,3 розміру мінімальної заробітної плати
За видачу судами документів:
1) за повторну видачу копії судового рішення
0,003 розміру мінімальної заробітної плати за кожний аркуш паперу
2) за видачу дубліката судового наказу та виконавчого листа
0,03 розміру мінімальної заробітної плати
3) за роздрукування технічного запису судового засідання
0,01 розміру мінімальної заробітної плати за кожний аркуш тексту на папері формату А4
4) за видачу в електронному вигляді копії технічного запису судового засідання
0,03 розміру мінімальної заробітної плати
5) за виготовлення копії судового рішення у разі, якщо особа, яка не бере (не брала) участі у справі, якщо судове рішення безпосередньо стосується її прав, свобод, інтересів чи обов’язків, звертається до апарату відповідного суду з письмовою заявою про виготовлення такої копії згідно із Законом України "Про доступ до судових рішень"
0,003 розміру мінімальної заробітної плати за кожний аркуш копії
6) за виготовлення копій документів, долучених до справи
0,003 розміру мінімальної заробітної плати за кожний аркуш копії
У разі ухвалення судом постанови про накладення адміністративного стягнення
0,2 розміру мінімальної заробітної плати".
Окрім того, відповідно до Закону суд зобов'язаний перевіряти зарахування судового збору до Державного бюджету України при відкритті провадження у справі.
Варто зазначити, що 16 липня у Верховній Раді України зареєстровано законопроект №2382а "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору", поданий Президентом України.
Даним проектом № 2382а пропонується визначити, що від сплати судового збору звільняються:
- громадські організації інвалідів (спілки та інші об'єднання громадських організацій інвалідів), їх підприємства, установи та організації, громадські організації ветеранів, їх підприємства, установи та організації – за подання позовів, з якими вони звертаються до суду;
- органи прокуратури – при здійсненні своїх повноважень;
- уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб – у справах, пов'язаних із здійсненням тимчасової адміністрації та ліквідації банку;
- Антимонопольний комітет України та його територіальні відділення у справах, що вирішуються на підставі законодавства про захист економічної конкуренції та законодавства про здійснення державних закупівель;
- Міністерство юстиції України – за подання позовів про відшкодування збитків, завданих Державному бюджету України внаслідок виконання рішень Європейського суду з прав людини, постановлених проти України.
Крім цього, з метою узгодження Закону "Про судовий збір" та процесуальних кодексів П.Порошенко пропонує внести відповідні зміни до останніх у частині звільнення осіб від сплати судового збору за подання заяви про перегляд Верховним Судом України судового рішення у разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом.