Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Наприкінці вересня 2016 року вступають в силу Закон «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» №1401-VIII і Закон «Про судоустрій і статус суддів» №1402-VIII; втрачає чинність Закон «Про судоустрій і статус суддів» №453-VI, крім положень, зазначених в пунктах 7, 23, 25, 36 «Прикінцевих та перехідних положень»; міністр юстиції і Генеральний прокурор припиняють свої повноваження як члени ВРЮ. Члени ВРЮ здійснюють повноваження членів Вищої ради правосуддя; матеріали та подання ВРЮ про призначення суддів строком на п'ять років повертаються в ВРП для вирішення питання про призначення суддів на посади з урахуванням внесених змін.
З 10 жовтня 2016 року матеріали та рекомендації ВККС про обрання безстроково суддів, щодо яких на день набрання чинності нового Закону «Про судоустрій і статус суддів» ВР рішення не прийнято, направляються ВР в ВРП. Вища рада правосуддя на своєму засіданні в пленарному складі вирішує питання по кожному судді про його призначення або відмову в призначенні з одночасним поверненням матеріалів ВККС.
З 31 жовтня 2016 року і не пізніше цього дня Верховна Рада передає ВККС подання та відповідні документи про обрання суддів безстроково, які не були розглянуті ВР, в ВРП для розгляду питання про призначення суддів на посади; уповноважений ВР з прав людини та ДСА призначають додатково по одному члену ВККС; ВККС повинна затвердити форми декларацій родинних зв'язків судді і кандидата на посаду судді, форму декларації доброчесності судді, а також оприлюднити затверджені форми декларацій на своєму офіційному веб-сайті; ВРП спільно з МВС за поданням ДСА повинен затвердити тимчасовий порядок забезпечення охорони судів, органів і установ системи правосуддя.
Не пізніше 30 листопада 2016 року має розпочатися проведення конкурсу на посади суддів ВС в касаційних судах; участь кандидатів, які не відповідають вимогам для призначення на посаду судді відповідно до Конституції України, в процедурах відбору або призначення припиняється; судді Верховного Суду України та вищих спеціалізованих судів зобов'язані подати в ВККС декларації родинних зв'язків судді і доброчесності судді; ВККС повинна забезпечити початок функціонування автоматизованої системи формування і ведення суддівських досьє (досьє кандидатів на посади суддів); ВРП повинна затвердити положення про Службу судової охорони і призначити її керівника;
КМУ має затвердити вичерпний перелік судів, органів і установ системи правосуддя, охорона яких здійснюється підрозділами Національної поліції України та Національної гвардії України.
У грудні 2016 року судді апеляційних судів зобов'язані подати в ВККС декларації родинних зв'язків судді і доброчесності; в проектах законів про Державний бюджет України на 2017 рік та на наступні роки КМУ повинен передбачити витрати, пов'язані з реалізацією положень нового закону.
З 1 січня 2017 року оклад судді місцевого суду складе 15 МЗП; апеляційного суду та вищого спеціалізованого суду - 25 МЗП; судді ВС - 75 МЗП; відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 і ст. 131-2 Конституції України представництво у Верховному Суді і судах касаційної інстанції можуть здійснювати виключно прокурори або адвокати.
30 березня 2017 року створюється Верховний Суд; призначаються судді ВС за результатами конкурсу, проведеного відповідно до нового закону; ВККС повинна здійснити організаційно-технічні заходи, необхідні для заповнення декларацій родинних зв'язків суддів (кандидатів на посади суддів) і декларацій доброчесності судді на офіційному сайті ВККС; судді місцевих судів зобов'язані подати в ВККС декларації родинних зв'язків і доброчесності; повинні бути сформовані списки присяжних.
З 30 вересня 2017 року і не пізніше цього терміну створюється Вищий суд з питань інтелектуальної власності та має бути оголошено про проведення конкурсу на посади суддів в цьому суді; КМУ повинен забезпечити розміщення Верховного Суду в приміщеннях, що звільняються у зв'язку з ліквідацією ВСУ, ВГСУ, ВАСУ, ВССУ.
З 31 грудня 2017 року суди створюються, реорганізовуються та ліквідовуються законом.
1 січня 2018 року оклад судді місцевого суду складе 20 МЗП; апеляційного суду та вищого спеціалізованого суду - 30 МЗП; відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 і ст. 131-2 Конституції України представництво в судах апеляційної інстанції можуть здійснювати виключно прокурори або адвокати; ДСА повинна забезпечити виконання в повному обсязі Службою судової охорони повноважень, передбачених новим законом.
З 30 вересня 2018 року переведення суддів з одного суду в інший здійснює не Президент України, а Вища рада правосуддя.
1 січня 2019 року оклад судді місцевого суду складе 25 МЗП; апеляційного суду та вищого спеціалізованого суду - 40 МЗП; відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 і ст. 131-2 Конституції представництво в судах першої інстанції можуть здійснювати виключно прокурори або адвокати.
30 квітня 2019 року припиняться повноваження всіх членів Вищої ради правосуддя, які працюють в нинішньому складі Вищої ради юстиції.
30 червня 2019 року - останній термін, до якого повинні бути створені і почати здійснювати правосуддя апеляційні суди у відповідних апеляційних округах.
1 січня 2020 року оклад судді місцевого суду складе 30 МЗП; апеляційного суду та вищого спеціалізованого суду - 50 МЗП; представництво органів державної влади і місцевого самоврядування в судах буде здійснюватися виключно прокурорами або адвокатами.
Після вступу в силу Закону про Вищу раду правосуддя протягом трьох місяців з'їзд суддів України обирає трьох членів Вищої ради правосуддя.
Не визначено з якої дати районні, міжрайонні, районні в містах, міські, районні суди продовжують здійснювати свої повноваження до створення і початку діяльності місцевого окружного суду, юрисдикція якого поширюється на відповідну територію; апеляційні суди продовжують здійснювати свої повноваження до створення апеляційних судів у відповідних апеляційних округах; ВСУ, ВГСУ, ВАСУ, ВССУ ліквідуються з дня публікації рішення Пленуму ВС про початок роботи Верховного Суду (в складі, принаймні, 65 суддів) і за умови набрання чинності відповідного процесуального законодавства, що регулює порядок розгляду справ ВС в складі, визначеному новим законом; день початку роботи ВС визначається рішенням його Пленуму, що публікується на веб-порталі судової влади і в газеті «Голос України»; обрання суддів на розгляд Великої палати Верховного Суду здійснюється не пізніше, ніж через десять днів з дня початку роботи ВС, а судді кожного касаційного суду проводять збори для обрання суддів до ВП ВС. Створюється Вищий антикорупційний суд , і проведення конкурсу на посади суддів в цьому суді мають оголосити протягом 12 місяців з дня набрання чинності законом, який визначає спеціальні вимоги до суддів цього суду.
За матеріалами «Судебно-юридической газеты»