Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Законопроект «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» зареєстрований у Верховній Раді за № 6232.
Серед основних новел, які закладені в проекти процесуальних кодексів такі:
- малозначущі справи розглядатимуться за спрощеною процедурою;
- обґрунтування правових позицій та всі докази подаватимуться до розгляду справи по суті;
- за зловживання процесуальними правами передбачена відповідальність;
- рішення касаційної інстанції не переглядатимуться, крім виняткових випадків, а єдність практики забезпечуватиметься інакше.
Як зазначено у пояснювальній записці до проекту, завданнями запропонованих змін є:
- забезпечення реального дотримання принципів судочинства на всіх стадіях судового процесу;
- забезпечення своєчасності розгляду спорів судами та практичної реалізації принципу правової визначеності;
- визначення чітких критеріїв та механізмів розмежування юрисдикції адміністративних, господарських і загальних судів;
- гармонізація правил цивільного, господарського та адміністративного судочинства із збереженням специфіки кожного;
- поетапне запровадження інструментів "електронного правосуддя", що дасть змогу звертатися до суду, сплачувати судовий збір, брати участь у розгляді справи та отримувати необхідну інформацію і документи електронними засобами; удосконалення системи забезпечення неупередженого розподілу справ між суддями, зокрема, визначення судді та (або) складу колегії суддів на всіх стадіях судового провадження;
- запровадження ефективних процесуальних механізмів для попередження розгляду справ за відсутності спору між сторонами, врегулювання спору між сторонами за участю судді;
- диференціація правил розгляду справ залежно від їх складності, можливості мирного врегулювання спору, складу учасників, ціни позову тощо;
- удосконалення системи апеляційного перегляду справ та перегляду справ за нововиявленими обставинами;
- забезпечення належного функціонування нового Верховного Суду як єдиного для всіх судових юрисдикцій суду касаційної інстанції, впровадження механізмів вирішення юрисдикційних спорів та формування єдиної правозастосовної практики;
- запровадження механізмів протидії зловживанням процесуальними правами;
- посилення ролі судового збору як основного джерела фінансування судової системи; диференціація розміру ставок судового збору у майнових та інших спорах при забезпеченні належного рівня доступу до правосуддя;
- забезпечення належної взаємодії та сприяння альтернативному вирішенню спорів у третейських судах та міжнародному комерційному арбітражі.
Джерело : за матеріалами газети «Закон і Бізнес»